16
Dec 13

Etarget spouští DSP

Etarget oficiálně spustil své DSP. Myslím, že je to skvělá zpráva zejména pro menší české inzerenty, kteří zatím neměli příliš možností, jak nakupovat bannery ve stále se rozrůstající síti dostupné pomocí technologie RTB. Nyní si tedy v podstatě kdokoliv může koupit bannery např. na Aktuálně, iDNESu (resp. celém Czech Publisher Exchange) nebo třeba Primě a brzy i Seznamu, aniž by se zavazoval k utracení nějakého (či spíše poměrně značného) objemu peněz.

Etarget standardně nabízí retargeting, který je dnes hlavním způsobem využití RTB, a zároveň geografické cílení. Nezkoušel jsem, jak dobře funguje, ale možnost mít své bannery na celostátním médiu s dobrým jménem a zároveň je zobrazit pouze lidem z okolí mi připadá jako velmi zajímavá pro spoustu menších inzerentů. Administrační rozhraní zároveň vypadá poměrně jednoduše a intuitivně, takže by správa kampaní nemusela být “raketová věda”.

Více informací nalezente přímo na webu Etargetu.

Jsem velmi zvědav na zkušenosti inzerentů a přeju Etargetu, ať se jim daří, protože rozmanitost použitelných nástrojů vidím jako jednu z přidaných hodnot ekosystému RTB.

1 comment

22
Nov 13

RTB vs. AdWords podruhé

Jan Zdarsa dnes ve své prezentaci o výkonnostní display reklamě (kterou nicméně redukuje na AdWords) mj. argumentuje, proč požít AdWords a ne DSP:

Proč AdWrods

Chápu, že Honza přišel propagovat AdWords, ale přesto by mohl být trochu “vyváženější”, protože důvodů, proč použít DSP je minimálně stejně jako těch, proč použít AdWords. (Kromě toho se to samozřejmě nevylučuje.)

Honza se potom sám střílí do nohy, když přidává obrázek Reflexu jako příklad. Obrázek sice působí jako že je na něm webová stránka s grafickou reklamou (a všechny příklady v prezentaci ukazují grafické, nikoliv textové kreativy), nicméně na webu Reflexu žádnou grafickou reklamu AdWords nenajdete. (Honza upozorňuje, že na mobilu ano. Ponechám na laskavých čtenářích, aby sami posoudili, zda onen obrázek působí jako mobilní verze.) Pokud tedy chcete mít na Reflexu banner, můžete jít za obchodníky RAS nebo použít… DSP

Reflex

Ale dost škodolibé polemiky. Abychom posunuli argumentaci do trochu vážnější roviny, podívejme se na Top 10 provozovatelů médií českého internetu dle Netmonitoru (RU, září 2013, vynechávám médiazastoupení, protože tam je situace složitější a nejsou to fakticky provozovatelé, ale prodejci) – tedy na média, která jsou kvalitní a navštěvovaná – z pohledu nepřímého nákupu bannerových ploch:

# Provozovatel Exchange
1 Seznam
2 Mafra CPEx (Rubicon REVV)
3 Centrum Holdings CPEx (Rubicon REVV)
4 Allegro Google AdX
5 CET21 Google AdX
6 Prima iBillboard, Admeta
7 Ringier Axel Springer CPEx (Rubicon REVV)
8 Mladá Fronta CPEx (Rubicon REVV)
9 HyperMedia těžko zjistitelné
10 Sanoma CPEx (Rubicon REVV)

Z této tabulky vyplývá, že v rámci top 10 českých médií můžete bezpečně koupit bannery přes AdWords na 2, přes DSP na 8 a zanedlouho na 9 (Seznam podle Martina Picka nabídne real time bidding k Vánocům a přes Google AdExchange to nejspíš nebude).

A to už je myslím samo o sobě dobrý argument pro RTB, ne?

Disclaimer: autor je jakožto ředitel Czech Publisher Exchange zainteresován na rozvoji RTB v ČR. 

Související: RTB vs. Google AdWords

6 komentářů

09
Oct 13

Hráči v českém RTB

V rámci Komise pro výkonnostní marketing Sdružení pro internetovou reklamu (žena si mi vždycky směje) dáváme dohromady přehled hráčů v českém RTB. Cílem je přinést pokud možno úplný a srozumitelný manuál, který pomůže lidem s orientací.

První výkop jsem dal sem na wiki: Český ekosystém RTB

Moc prosím o všechny poznámky, připomínky a doplnění, buď sem do komentářů, nebo mi pošlete mail a dám vám rovnou přístup k editaci wiki.

Díky!

Napsat komentář

05
May 13

Jag Duggal: Last click vede k nadužívání retargetingu

Na Exchange Wire vyšel moc pěkný rozhovor s Jagem Duggalem z Quantcastu. Velmi jej doporučuji k přečtení.

Pár myšlenek pro netrpělivé v mém volném překladu:

Atribuční model posledního doteku (last touch) má obrovskou výhodu jednoduchosti, ale ve světě RTB je nebezpečně zjednodušující. Vede k nadužívání retargetingu. Všichni máme zkušenost s tím, že se po návštěvě eshopu zobrazí více než 20 reklam na tento eshop během dalších 5 až 10 minut! Mnoho z těchto reklam budou levná umístění, často mimo zorné pole uživatele. Jde spíše o snahu očůrat (gaming) atribuční systém než o zaměření se na získávání skutečných (nových) zákazníků.

A dále:

Inzerenti a agentury by si měli položit jednoduchou otázku: je atribuční model, který právě používám, náchylný k tomu, aby se dal očůrat? Vede k používání snadné taktiky retargetingu oproti tvrdé práci vyhledávání (prospecting) – skutečnému nalézání nových zákazníků?

Jinými slovy: dokud budeme metriku last click (či last touch, jímž může být i shlédnutí reklamy), která docela dobře funguje v searchi, používat na vyhodnocování displejové reklamy, budeme masivně investovat do retargetingu, který nám ale moc nepomůže najít nové zákazníky, na úkor reklamy, která vzbudí poptávku a posílí značku. Což by měl být hlavní smysl displejové reklamy.

(Jen pro jasnost: neříkám, že je retargeting k ničemu, má své místo v „dotahování“ konverzí, ale z definice nedokáže přivést ani jediného nového zákazníka.)

Proto si u každé kampaně klaďme s Jagem otázku: povedou zvolená KPIs k aktivitám, které skutečně přivádějí zákazníky, nebo k aktivitám, kterými očůráme systém?

2 komentářů

20
Dec 12

Pár článků a přednášek o RTB

Ačkoliv toho na blogu DoubleSense poslední dobou moc nepřibylo, nezahálel jsem, jen se mé informačně osvětové úsilí rozlévalo do jiných kanálů. Pro ty z vás, které RTB zajímá, přináším seznam mých textů a přednášek z poslední doby.

Články

Videa

O zkušenostech Centra s RTB jsem také mluvil na konferenci CIF:

Na konferenci Digital Briefing jsem prezentoval úvod do RTB:

Pokud jste to přečetli a dokoukali, máte můj dík a obdiv! A pokud se chcete o RTB dozvědět ještě více, v lednu povedu dvouhodinové školení pro Dobrý web.

Přeju všem čtenářům a příznivcům nových technologií v reklamě krásné Vánoce, zdar a sílu v novém roce a těším se na další setkávání, online i v reálném světě!

1 comment